V rámci festivalu soudobé tvorby Biennale Musiques en Scène ve francouzském Lyonu zazněla 10. března ve světové premiéře nová kompozice Ondřeje Adámka, kterou skladatel napsal pro jím vytvořený hudební nástroj airmachine a ansámbl o patnácti hráčích. Experimenty s konstrukcí nástroje, jehož zvuk i vizuální efekty jsou vytvářeny proudem vzduchu na principu vysavače poháněným do a vysávaným z několika vývodů, na jejichž konci jsou umístěny rozličné předměty, se Adámek začal zabývat již v roce 2009.
Conséquences particulièrement blanches ou noires, již druhá skladba, kterou pro airmachine zkomponoval, je určena pro ten novější ze dvou exemplářů nástroje, které jsou v současné době dokončeny. Skladba již existuje v sólové verzi; nyní, v rámci večera nazvaného „Jeux Concertants“, tedy „Koncertní hříčky“, poprvé zazněla její koncertní podoba v podání Ensemble Orchestral Contemporaine pod vedením Daniela Kawky s perkusionistou souboru Roméem Monteirem jako sólistou. Během festivalu byly Adámkovy nástroje rovněž vystavovány v jedné z lyonských galerií.
10. března 2016, Musée des Confluences, Lyon, Francie
Biennale Musiques en Scène
Ondřej Adámek: Conséquences particulièrement blanches ou noires – koncert (světová premiéra)
Roméo Monteiro (airmachine), Ensemble Orchestral Contemporain, dir. Daniel Kawka