9. dubna proběhla v madridském Teatro Real premiéra nové inscenace dětské opery Brundibár Hanse Krásy. Její zařazení do programu souvisí s celkovou dramaturgií zdejší operní sezóny 2015/2016, která se dle uměleckého ředitele Joana Matabosche soustředí na díla spojená s tématem „středoevropského antisemitismu v době, kdy Evropa rezignovala na své kulturní a civilizační hodnoty” a v rámci které kromě Wagnerova Parsifala či Schönbergova Mojžíše a Árona zazní v tomto prestižním operním domě například i Císař Atlantidy Viktora Ullmanna, jehož premiéra se uskuteční v červnu.
Brundibára, operu z roku 1939, kterou Krása na vlastní uši slyšel až jako vězeň v koncentračním táboře Terezín, kde ji nacvičil a celkem pětapadesátkrát provedl s deportovanými židovskými dětmi, pro Teatro Real připravila divadelní a operní režisérka Susana Gómez, zatímco hudebního nastudování se ujal dirigent a zároveň úspěšný perkusionista Jordi Francés. Premiéře předcházela řada doprovodných akcí pořádaných ve spolupráci s Českým centrem Madrid. Dagmar Lieblová, předsedkyně sdružení bývalých vězňů Terezínská iniciativa a přeživší holocaustu vystoupila kromě přednášky “Od Parsifala k Mojžíšovi a Áronovi”, kterou divadlo pořádalo 1. dubna, rovněž o tři dny později v Centro Sefarad Israel, kde vzpomínala na svůj pobyt v koncentračních táborech a a účinkování právě v Brundibárovi. Kromě toho uvedení opery doplňovala výstava kreseb dětských i dospělých terezínských vězňů. Brundibár bude v Teatro Real během dubna proveden celkem dvanáctkrát.
9. dubna 2016, Teatro Real, Madrid
Hans Krása: Brundibár
Režie: Susana Gómez, hudební nastudování: Jordi Francés
Brundibár: Jorge Martin
sólisté z Pequeños Cantores de la JORCAM, Joven Orquesta de la Comunidad de Madrid (JORCAM)